{}{}KurSuS mANiKaYu II - KLKM MFI {}{}

|

:: "Sekali berpengakap...berpengakap selamanya"....tuelah antara cogankata yg menguatkan insan2 pengakap seperti aku tuk teruskan aktiviti berpengakap nie...ermmm,minggu lepas baru jerk abih aku follow aktiviti berpengakap nie yang bertarikh 24/3 - 26/3 2006 bertempat di pengakalan balak,melaka....sebenarnya nie kursus tuk student2 pengakap MFI...kursus manikayu peringkat 2,biasak arr,kalo dh org2 kuat MFI tuh yg panggil suruh dtg,kener ler jadik urusetia tuk diorang....aku mmg suker bab2 jadik urusetia nie,mintak maaf ler kalo aku nk jadik peserta skali ngan korang amik kursus..heheheh...almaklumlah part 2 aku dh lamer dh abih,part3 pon dh lepas...nak naik part4 nyer biler lah plak aku x tau.... ::
24/3/2006
:: balik2 jerk kejer ari jumaat tuh,aku trus grak ker bangi naik motor jijo...errrmm tuan dier blk kampong,pinjam ler dlu,hehehe...sampai2 jerk,kener thn dek guard,cis hampeh tul...
sebaik ler aku bwk beg camping yg besar,nmpak gak dier aku cam nak gi camping...tnyer2 jerk dier kater sumer dh gerak dh...sudah,kener tinggal ker aper aku nie,aku pon call ler man,dak prac MFI,dier pon dh grak gak,cis,sruh aku call bos besar pengakap MFI,
abg cha'a...ermm,call,dier sruh tggu jerk kt bwh dewan....tggu2 punyer tggu,aleh2 nampak dua org lagik,larrr,menyorok rupernyer diorang nie... tajul(dak prac MFI gak) ngan mr.din (kelana kajang D),kener glak aku time tuh ngan diorang,tgk aku lpk sensorang lyn rokok kt atas motor....

bkn reti nk panggil aku......tggu ler kitorang bertiga ni haa sebelum van MFI ngan abg cha'a then ader sorang lagik staff pompuan MFI,kak ijah.....agak dh aku,mesti grak lambat nyer nie...urusetia mesti kener tinggal dlu,siot tul...lps minum2 kat dpn MFI,kitorang pon grak ler.....
jauh lak tuh perjalananyer,x lalu highway coz brader driver van MFI tuh nk blk ker umah dier kat maner ntah,aku pon x tau,area2 N9 gak arr....on the way ker pengkalan balak tuh baru ler ader masuk highway blk...tuh pon maser nk sampai tol,berderrau darah aku,maner xnyer...
dh ler pakai smart tag,dh tuh laju lak tuh masuk tol,kalo ler palang tuh x naik2...pergghhh,harahrhar...pengalaman yg amat mengejutkan.......at the end,we arrive at there by 11:45 p.m...(macam dak sekolahnyer karangan,hehe)...baru ler nampak campsite diorang....dalam jgk,even area tepi pantai tuh jerk...ramai gak aku tgk,dak2 scout MFI nie yg follow kursus,ader ler dlm 30 org,bleh arr tuh.....diorang ngah sibok dok psg khemah lagik,lambat jgk diorang nie memasang khemah,lembab tul,heheh....kitorang yg baru sampai nie,trus lpk2 tepi pantai,lps kemas2 brg...sesambil melalak ngan gitar aku,tajul ngan din.....
lps briefing sket kat peserta psl buluh dan gadget yg diorang patut buat,baru ler kitorang kener kumpul tuk meeting psl aktiviti esok....dibagitau yg diorang nie x kan ader sidang tuk part 2 nie,diorang sambung nnti kat MFI...cis,aper kejadahnyer kalo x der sidang,x kan diorang melepak jerk,bkn kursus ler namernyer.....errmmm,x per arr tuh,yg penting aku gak pepagi kener bgn wat inspection pagi ngan 3 org lagik urusetia,din,abg fadil ngan en.malik....yg lain bahagian sarapan n susun atur aktiviti,abih meeting man ajak aku follow dier gik amik wan(dk prac MFI),urusetia sorang lagik,trun kat RNR air keroh,kener melintas higway member tuh,
hehehehe......sampai2 campsite,peserta ngah sibok lagik psg gadget diorang, borak2 arr kitorang smpai pagi... ::

25/3/2006
:: pepagi lagik dh menjerit dh urusetia nie,mengejutkan peserta tuk aktiviti Malaysia cergas....hehehe,slot joging pagi aku amik,abih ler korang....siap2 jerk kumpul,kener peserta2 nie kener leter lagik ngan wan,ader yg pakai sluar jeans arr,pakai seluar pengakap arr...slot pagik x pakai tracksuit...kener rendam ler dak2 nie.....start jog jerk aku bwk dari campsite sampai pintu depan pantai,pastuh patah blk ikut pantai,bagik diorang brief kat tepi pantai tuh,sambil buat gaya org ngah meditasi sket....sampai2 sruh diorang pecut...sronot aku sronot,hehehe.....pastuh,aktiviti rendam ler,psl lambat kumpol pepagi.....biasaer ler tuh....
bantai mengigil dak2 tuh pepagi,uhuuuhh....abih2 aktiviti,masuk slot sarapan,mkn arr peserta roti kaya yg dh disiapkan urusetia kak ijah,Hana yg cun n member dier yg cun gak,saper ntah namer....yg lain lps sarapan,berasap ler,then lpk....sampai2 jerk en.Malik(ketua kursus),luper lak aku nk kener siap uniform tuk inspection pagi...dak2 urusetia lain gelak2 n bising2 sruh aku siap cpt,yelah..yelah.....siap arr korang, aku dpt bahagian kebersihan....chek tiap2 camp,pas jerk kawat hormat peserta,ermm,hampeh sumer lbih kurang jerk,gadget pon kalo tiup angin leh tumbang...bagik jerk ler braper markah pon,habis jerk...trus sambung istiadat pagi,nak kener brief gak psl inspection pagi....then slot tuk pagi pon abih,aku dh bleh tanggal dh uniform aku,hehehe,at last,dh panas x mandi....aktiviti2 seterusnya dh dikawal dek en.malik ngan urusetia lain.....time korang lak wat kejer.Petang nie,diorang ader slot kembara ngan sukaneka....lps jerk lunch ngan solat,dipeserta ader satu lagik sidang ngan en.malik...sidang tuk kembara jerk pon....start kul 3 baru diorang gerak,tuh pon lps kener briefing ngan urusetia psl kelembapan diorang bertindak,ngan kawasan khemah yg x pnuh ngan gadjet...aparra korang.....kembara ler korang pusing satu kampon nie,ngan tugasan yg dh diorang dpt,kumpol lukis map,lukis bangunan penternakan penyu,lukis masjid ngan nama,amik cop balai polis,kumpul 5 jenis herba,5 jenis bunga n kegunaanya.......amik maser 45 minit gak arr,diorang nie sampai...lps satu crew ker satu crew diorang sampai,sambil kener citer kan pengalamn,n yg plg penting herba ngan bunga yg dirang kener kutip...mcm2 herba aku tgk,macm2 ler diorang sebut kegunaan dier,darah tggi ler,kencing manis ler,resdung ler,paling best aku nah dgr,rawat ketiak yg itam...harahrhar,cam haram......abig sumer crew sampai,time for sukaneka...hehehe,sukaneka yg dh dibincang oleh aku ngan urusetia lain....main kat tepi pantai,aper lagik guner kan aper yg ader.....3 acara jerk,coz x sempat,tp layan jgk arr...game "toot" terpanjang jadik game first,diorang kener guner aper yg ader kt satu bdn diorang,sambungkan jadik yg paling panjang....heheheh.....pastuh istana pasir ler plak,dh mcm2 bentuk istana dh aku tgk,ader yg wat menara,tp guner org berdiri kat atas tuh,harharhar...lawak2,last skali,kambus badan saper crew yg paling pantas...bwk diorang yg nk dikambuskan dlm air,pastuh berlari yg lain angkat org tuh nk dikambuskan......hehehehehe....bantai glek jerk kitorang yg urusetia nih....abih2 sukaneka diorang...is time for kitorang lak wat terjunan dlm air,baru start nk mandi.........masuk jerk mlm,dh start ngan slot mlm kebudayaan lak,nie pon dh bincang awal2 dh,ngan lakonan "aku sebagai PM,artis,fakir n kaya"...sambung plak nyanyian yg litik memasing mesti ader 4 mender nie,menara kawalan pengkalan balak,angsa,ayam belanda..lastly,kucing makan"AXION"..harharhar,paling trajis skali kucing yg mkn axion.....mcm2 gaya dh diorang nie bantai wat...abih persembahan sumer crew,main game lak,"goreng pisang" n "penyakit berjangkit"...pergghh,best2.........endingnyer,paling best,time for court marshall..mahkamah agung pengakap kelana....hehehe,ni sumer psl duer org couple nie ngah duduk kat bwh pokok sambil mkn asikrim maser time peserta dpt rehat,ptg tuh...heheh,cian Hani ngan mustafa,
kener lak,tuan hakim,pendakwaraya,juri ngan polis,sumernyer urusetia sendiri...hehehe,mmg "buyers" giler2....lps satu2 peguambela ngan saksi,kener tangkap masuk lokap(lokap main2-toilet tmpt mandi),harharhr....even dh nak hampir klh,at the end due2 kener denda,mkn ayam sorang satuh sampai habis,kat situ gak...wakakaka,suker aku......abih jerk slot kebudayaan,sumer blk camp memasing....time nk dkt nk tidor lak,tetiba ujan trun slow...lamer sket pastuh ribut kuat...pergghh raser cam nak terbang dh kitorang yg ader kat area bangsal maser tuh....sruh dak2 nie ikat canvas kat tiang tuh bagik thn angin....aku berlari ker area dapor,amik canvas kosong,kemas2 sket aper patot,bentang,wat tmpt tido,memuler sket jerk,lamer2 ujan dh lebat,dak2 laki sumer dtg tisdor skali kat situh....mengigil2 memasing....... ::

26/3/2006
:: aktiviti mengemas,di waktu pagi....pergghh,mcm2 mender dh melayang saner sinir,baju2 peserta2 ngan khemah2 skali ternga dibawak angin....ribut kuat smalam....arinie dh ari last pon,kire dlm kul 10 bas dtg,amik peserta n trus blk....sepatutnyer arini,kitorang sumer kener gik Jamboree melaka,kat bkt katil...aleh2 tukar plan gik berjalan kat melak jerk....abih2 kemas2 brg yg dh berselerak tuh,trus jerk angkut2 brg naik bas,aku ngan urusetia lain-tajul,wan,din,abg cha'a ngan en.malik,grak naik van MFI...man ngan abg fadil pepagi lagik dh blk.....sampai2 melaka,berjalan arr kitorang kt area a famosa 2...giler buhsan,baik grak jerk gik tgk Jamboree tuh....ermmm,pas 1 jam lebih jalan,grak blk trus ker bangi....sampai2 kemas2 brg aper sket,grak ler aku ngan urusetia lain,gik minum depan MFI tuh....ader perbincangan sket psl kursus tuk dak2 baru nie nanti...8/4 nie ngan kem pendedahan 28/4 nie.....ermm,best jgk bnyak aktiviti nih, aper2 hal pon tggu ler tarikh tuh,tuk aktiviti berpengakap yg lain.....tp selagik namernyer camping mmg SERONOTttTTT!!!!!..... ::


{}{} chiowwchaiiloww... {}{}


0 comments: